Een voorbeeld is het Railcenter, dat opleidingen verzorgt voor mensen die werkzaam zijn in de spoorwereld. Ook vindt hier onderzoek plaats naar nieuwe technieken en werkmethoden. Dit gebeurt in samenwerking met veel partijen uit de spoorwereld en daarbuiten.
Fotowand
In maart van dit jaar heeft het Railcenter een nieuw gebouw betrokken, vlakbij de grote loods van de wagenwerkplaats. Centraal in dat gebouw bevindt zich een grote fotowand, waarop de ontwikkeling van de spoorwegen is weergegeven. De foto’s geven een beeld van wat er sinds 1839 allemaal is veranderd, met een voorzichtig kijkje in de toekomst.
Bij het samenstellen van deze fotowand heeft de NVBS een belangrijke rol gespeeld. Het Railcenter heeft namelijk dankbaar gebruikgemaakt van de enorme fotocollectie van onze vereniging. Samen met de beheerders van deze collectie is hieruit een keuze gemaakt.
“Van het begin naar de toekomst.” De fotowand die met medewerking van de NVBS tot stand is gekomen. Een schoonheidsfoutje is dat men dit niet bij de foto’s heeft vermeld. |
Bij wijze van tegenprestatie kon een gezelschap NVBS’ers onlangs een bezoek brengen aan onze buren. Niet alleen om die fotowand te bekijken, maar ook om een beeld te krijgen van waar het Railcenter zich mee bezighoudt.
Het gezelschap bestond uit collectiebeheerders en andere vrijwilligers van de NVBS. Ze kregen onder andere te zien hoe wissels werken, hoe op afstand de stroomvoorziening van het spoornet wordt bewaakt, hoe het lichtseinstelsel in elkaar zit en hoe een onderstation er van binnen uitziet.
Opleidingen
Het Railcenter verzorgt opleidingen op uiteenlopende gebieden: energievoorziening, spoorbouw, ondergrondse infrastructuur, beveiligingstechniek, telecommunicatie, veiligheid, organisatie en communicatie. Er zijn meer dan 230 opleidingen, van mbo tot universitair niveau.
Ook bevinden zich in het gebouw enkele uitwijkvoorzieningen, zoals het Operationeel Besturingscentrum Infra (OBI) van ProRail. Het OBI verzorgt onder andere de bewaking en besturing van de bovenleiding in het hele land. Mocht dat vanuit Utrecht niet meer lukken, dan kan men uitwijken naar Amersfoort.
Het nieuwe gebouw van het Railcenter. Hier vinden onder andere opleidingen en presentaties plaats. In de bijgebouwen en op het buitenterrein zijn uiteenlopende technische installaties opgesteld. |
Het Railcenter is ook een kennis- en onderzoeksinstituut. Het fungeert als proeftuin voor nieuwe technieken. Zo is er een testlaboratorium voor het nieuwe Europese railbeveiligingssysteem ERTMS. Ook op het buitenterrein vinden proeven plaats. Daar staat bijvoorbeeld een installatie waarmee wissels ijsvrij gemaakt kunnen worden door middel van een sterke luchtstroom. Dat gaat met zoveel kracht dat het nog maar de vraag is of dit systeem straks veilig in de praktijk is in te zetten.
In elk geval kunnen we vaststellen dat het spoorbedrijf nog steeds voortdurend in beweging is. Die fotowand zal vast nog weleens moeten worden aangepast.
Een blik op de wereld van het spoor
Het Railcenter heette voorheen Railinfra Opleidingen. In september 2016 is de naam veranderd. ProRail-directeur Pier Eringa zei bij die gelegenheid: “Hier kunnen vakgenoten, politici en studenten elkaar inspireren en uitdagen met spoorse vraagstukken. Van ingewikkelde logistieke bouwprocessen tot de nieuwste technologische ontwikkelingen. Ook scholieren en potentiĆ«le werknemers zijn van harte welkom. Bij Railcenter kunnen zij een blik werpen op de wereld van het spoor. Een mooie wereld, en een die met een goede en open samenwerking nog veel mooier kan worden.”
Kijk voor meer informatie over het Railcenter op www.railcenter.nl
Dit artikel verscheen in december 2017 in het digitale blad NVBS Actueel. Tekst en foto Nico Spilt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten