vrijdag 26 oktober 2012

De klant centraal?

Deze column schreef ik in juni 2009 voor het laatste interne magazine van Fortis Bank Nederland. Dit verscheen aan de vooravond van de fusie met ABN AMRO, waarbij de naam Fortis zou verdwijnen. Uiteraard is deze tekst op persoonlijke titel geschreven. Ook de foto heb ik zelf gemaakt.
 
 
Je hebt van die deuntjes die je nooit meer uit je hoofd krijgt. Een liedje dat ik al dertig jaar met me meesleep is "de Bondsspaarbank voor alle mensen". Daar hoort een filmpje bij met dansende verpleegsters. Oubollig, jazeker, maar ook weer actueel. Het Transitieteam van Gerrit Zalm heeft onlangs verkondigd dat bij de nieuwe bank de klant centraal zal staan. Niet erg origineel, maar er is in elk geval geen duur reclamebureau ingehuurd om dit te verzinnen.
 
Dat vind ik ook meteen het mooie aan de nieuwe bank: zeggen waar het op staat. Het oude Fortis kende zogenaamd geen gedwongen ontslagen, maar iedereen wist dat dat een woordspelletje was. Ik vertrouw erop dat de nieuwe bank zorgvuldig met dit probleem om zal gaan. Ik hoop ook dat er verstandig wordt omgegaan met het uitbesteden van IT-werkzaamheden. Daar is ABN AMRO veel te ver in doorgeslagen. Als je de klant centraal wilt stellen zul je ook snel moeten kunnen reageren op de wensen van die klant. Dat lukt niet als je je primaire bedrijfsprocessen in handen geeft van externe partijen.
 
Ik ben trouwens nog steeds op zoek naar dat filmpje met die dansende verpleegsters. Misschien ligt het nog ergens in een spaarbankarchief, dus wie een tip heeft...
 
Nico Spilt is werkzaam in de interne communicatie van IST en is lid van de OR van Fortis Bank Nederland (juni 2009)
 
 
 
 

Geen opmerkingen: