woensdag 11 juli 2018

Chin. Ind. Spec. Rest.

Boekbespreking
 
 
Chin. Ind. Spec. Rest. Een verdwijnend Nederlands fenomeen. Door Mark van Wonderen. Uitgeverij Zoetzuur, 2018. ISBN 9789082850802.
 
Mark van Wonderen fotografeerde 1090 Chinees-Indische restaurants en maakte daar een boek over. Als liefhebber pur sang van de Chinees-Indische keuken moest ik dat boek natuurlijk ook hebben. Al was het maar om te controleren of mijn favoriete restaurant, Hong Kong Garden in Bunnik, er ook in staat. En jawel hoor: nummer 420!
 
Ik kom hiermee direct op het enige minpuntje van dit leuke boek: er staat geen register in. Dus je bladert je suf als je een bepaald restaurant wilt checken. Maar toen ik me daarover beklaagde via www.chinindspecrest.nl, mailde Mark mij direct een handig bestand met alle restaurants op volgorde van plaatsnaam.
 
Nog een steekproef: de Chinese Bistro Lunetten, weggestopt aan de achterkant van een wat morsig winkelcentrumpje in de Utrechtse wijk Lunetten. Staat er ook in: nummer 436. Maar een Chinese bistro: hoort die eigenlijk wel in dit boek? Mark van Wonderen is hier duidelijk over: als er Chinees-Indisch op de gevel staat, dan was het een foto waard. Is die naam geschrapt maar is de menukaart of de inrichting nog immer als zodanig te herkennen: foto. Een blik op www.bistro-lunetten.nl leert ons dat dit een voltreffer is.
 
  

Foto: wachten op mijn bestelling in Hong Kong Garden, Bunnik. Vegetarische loempia en een portie mihoen. Genoeg voor twee personen, en dan blijft er nog een lunch voor de volgende dag over. En natuurlijk goedkoop. Eten zoals eten bedoeld is. www.hkgarden.nl
 
 
In het Chinees schrijf je mijn naam als 你高 en andere Chinese weetjes.






Geen opmerkingen: