maandag 11 juni 2018

Dr.ir. C. Lelyschool

De Britten hebben Isambard Kingdom Brunel, maar wij hebben Cornelis Lely!

Dr.ir. C. Lely was de grote man achter de Afsluitdijk. Ook was hij betrokken bij het onderzoek naar de elektrificatie van de NS en bij de aanleg van een spoorlijn in Suriname. Om maar een paar dingen te noemen.

Mijn lagere school in Hilversum was naar hem vernoemd: de Dr.ir. C. Lelyschool aan de Lopes Diaslaan. Daar leerde ik lezen en schrijven. Daar zijn de grondslagen gelegd voor mijn later zo succesvolle carrière.


Als ik in de buurt ben rij ik er altijd even langs. Er zijn sloop­plannen geweest, maar het schoolgebouw staat er tot mijn genoegen nog steeds. Alleen de trotse naam op de gevel is veranderd. Daar staat nu J.H. Donnerschool. Wie is dat nu weer?

Ik ken wel een J.H. Donner, maar dat was een alcoholische, kettingrokende schaakkampioen. Iemand die de grote uitspraken niet schuwde. Zo beweerde hij dat vrouwen niet kunnen schaken. Toen daar vanuit feministische hoek protesten tegen kwamen – die uitspraak was net zo discriminerend als dat negers niet zouden kunnen schaken – reageerde Donner: negers kunnen best schaken, maar negerinnen kunnen het niet.

Erg geestig natuurlijk, maar naar zo iemand ga je niet zo snel een school noemen. Het blijkt om een ander lid uit het geslacht Donner te gaan, namelijk een gereformeerd predikant en anti-revolutionair politicus uit de negentiende eeuw. Die bepleitte onder andere de herinvoering van de doodstraf in Nederland, met als argument: als God zijn eigen zoon ter dood mag brengen, dan mag de overheid ook zijn eigen onderdanen doden. Zo iemand dus*.

Op mijn mailtje naar het bestuur van de J.H. Donnerschool, waarin ik vroeg naar het waarom van de naam van de school, heb ik geen reactie gekregen.

Lees meer over de Lelyschool.

*) J.H. Donner was de overgrootvader van Piet-Hein Donner, die er als minister van Justitie geen been in zag om de Nederlandse rechtsstaat pootje te lichten. Hij bedacht het in 2008 ingevoerde systeem waarbij het Openbaar Ministerie de bevoegdheid kreeg om 'strafbeschikkingen' uit te vaardigen: aanklager en rechter in één.

 

1 opmerking:

Unknown zei

Mooie school. ben er in 86 van af gegaan met Kees van Buuren als directeur...Schildhuis en meester Millenaar...zal ze nooit meer vergeten...Plelybackshow..mooie herinneringen

Groet,
Bas