Wat een slechte dvd! Ik heb het over de
technische uitvoering. Om te beginnen het beroerde beeld. De witte letters op
het podium zijn uitstekend te zien, maar de spreker valt bijna weg tegen het
donkere decor. Nu is dat in het geval van Maarten van Rossem geen
onoverkomelijk bezwaar. Erger is het belabberde geluid; klaarblijkelijk is dat opgenomen
met een goedkoop microfoontje dat verkeerd was afgesteld. Er zijn toch
werkelijk voorbeelden bekend dat dat beter kan. Na een minuut of vijf heb ik de
zaak maar stilgezet. Met een mooi boek komen wij de avond ook wel door.
donderdag 13 februari 2014
vrijdag 7 februari 2014
Treindienst tijdens de Koude Oorlog
"Zo lang als het maar kan wordt de normale dienstuitvoering gehandhaafd."
"Civiele verdediging bij de spoorwegen. Wat iedere NS-er ervan moet weten." Brochure uit 1968.
We zaten midden in de Koude Oorlog, maar bang voor de Russen? Zeker niet! Lees bijvoorbeeld deze passage: "Als de strijd werkelijk ontbrandt, nemen de problemen snel toe. Luchtaanvallen, verkeersonderbrekingen, geïsoleerde trajekten, slachtoffers, alles behoort tot de mogelijkheden. Zo lang als het maar kan wordt de normale dienstuitvoering gehandhaafd."
Kom daar anno hodie eens om. Dreigt er een centimeter sneeuw te vallen? Dan wordt uit voorzorg de helft van de treinen opgeheven. Iemand een plastic tasje laten liggen in de stationshal? De rest van de avond wordt het treinverkeer stilgelegd. Defecte overweg bij Den Bosch? Dan kunnen er helaas geen intercities meer rijden tussen Arnhem en Schiphol. Excuses voor het ongemak. We zijn mietjes geworden!
Civiele verdediging bij de spoorwegen (pdf)
dinsdag 28 januari 2014
Vriend van het Spoorwegmuseum
Ik kom al sinds 1959 in het Spoorwegmuseum. Dat schept toch een band. Ik heb ook lang vlakbij het museum gewoond en ging toen regelmatig even langs. Veel betaald personeel had het museum niet, dus de toegangsprijs was laag. En als je lid was van de Vrienden van het Spoorwegmuseum hoefde je helemaal geen toegang te betalen.
Begin januari - het contributiejaar 2014 was reeds begonnen - kregen de Vrienden bericht dat het lidmaatschap 233% duurder was geworden. De verhouding tussen het lidmaatschap en de toegangsprijzen van het museum was in de loop der jaren scheefgegroeid, aldus het bestuur. In de brief stond niet dat dat te maken heeft met de nogal uitbundige stijging van die toegangsprijzen.
Vriendschap is mooi, maar wij zijn Gekke Henkie niet. Per jaar 100 euro betalen om onbeperkt toegang te krijgen tot het museum, terwijl een museumjaarkaart 50 euro kost? Daarmee kun je onbeperkt bijna alle Nederlandse musea in, inclusief het Spoorwegmuseum. Een mooie oplossing voor wie zoals ik een paar keer per jaar een uurtje komt kijken.
(Je kunt ook Vriend worden voor 20 of 50 euro, maar dat is zonder onbeperkte toegang. Meer informatie op www.vriendenspoorwegmuseum.nl)
dinsdag 21 januari 2014
De slimste mensen
Gare du Nord. Verhalen over Frankrijk, door Philip Freriks. Uitgeverij Conserve, 2004. ISBN 9054291788.
Philip Freriks (1944) begon als 16-jarige middelbare scholier in de journalistiek en droomde toen al van Parijs. Hij was er slaapwagenconducteur, reclameman, student politieke wetenschappen en correspondent. Ook kennen we hem als journaallezer, als presentator van het Groot Dictee der Nederlandse Taal en van de televisiequiz De Slimste Mens.
Waarom de stoommachine geen Chinese uitvinding is. Hoe het westen zo welvarend kon worden. Door Maarten van Rossem. Nieuw Amsterdam Uitgevers, 2013. ISBN 9789046815748.
Maarten van Rossem (1943) weet in dit boek in kort bestek en op heldere wijze duidelijk te maken hoe door revolutionaire ontwikkelingen in de afgelopen 500 jaar het Westen zo welwarend kon worden. De auteur, gepensioneerd historicus en Amerikadeskundige, kunnen we kennen van zijn televisieoptredens en van zijn tijdschrift Maarten! Hij figureert ook als jurylid in de televisiequiz De Slimste Mens van de NCRV.
Ik kijk graag naar kennisquizen, en dus ook naar De Slimste Mens. Het boek van Philip Freriks moet niet worden verward met het boek "Komen & gaan, een week scharrelen rond Gare du Nord", want dat is geschreven door Youp 'kijk-mij-eens-in-trainingspak-naar-het-Concertgebouw-gaan' van 't Hek.
vrijdag 3 januari 2014
Gratis terug in de tijd!
Over het hergebruik van kalenders
De kalender is ieder jaar anders, maar toch ook weer niet. Eigenlijk zijn er maar 14 kalenders. Het jaar begint op een van de 7 dagen van de week (= 7 kalenders) en in schrikkeljaren is er een extra dag (= nog eens 7 kalenders).
Dat betekent dat je een oude kalender na verloop van tijd opnieuw kunt gebruiken. In 2014 bijvoorbeeld de kalender uit 1969, met foto's van het openbare vervoer op Goeree-Overflakkee in vroeger dagen. Gratis terug in de tijd!
donderdag 2 januari 2014
3x3 Selfie
| Bunnik, 1 augustus 2010. Je moet toch wat met je chemisch afval... |
| Odense, 7 september 2010. Ons team bracht een bezoek aan het Jernbanemuseum en poseert in een Deense voorstandstrein. |
| Amsterdam, 19 november 2013. Tijdens een afscheidsrit met de eerste generatie metrostellen van het GVB. |
Meer selfies
woensdag 1 januari 2014
Abschlammen verboten!
Das Abschlammen im Lokschuppen ist verboten!
Hoe vaak moet ik het nog zeggen?!
Abonneren op:
Posts (Atom)
