zaterdag 9 januari 2016

Treinspotter of terrorist?

Hoe herken je een terrorist? Dat is een van de vragen uit de veiligheidstoets Toegang tot het spoor. Is het de man links, met zijn interessante meetapparatuur? Of de man rechts, met zijn verdachte fototoestel?
 
 
Het juiste antwoord is de foto rechts: "Deze persoon lijkt een treinspotter. Het is daarom wel nodig om deze persoon aan te spreken en te onderzoeken wat zijn doel is. De persoon op de andere foto is een meting aan het verrichten. Hierop onderneem je geen actie." Kijk, dit is informatie waar je als terrorist wat aan hebt: regel een geel vestje en een meetapparaat (in Molenbeek is inmiddels een levendige handel in theodolieten ontstaan).


Wie bij het spoor aan het werk is, moet geel reflecterende veiligheidskleding dragen, met daarop de naam van het bedrijf waar men voor werkt. Een uitzondering geldt voor de veiligheidsman: die is in het oranje gehuld. Hier zien we een veiligheidsman in actie: hij staat met zijn rug naar het spoor om te kijken of zich geen terroristen in het weiland hebben verstopt. Beeld uit een instructiefilmpje van ProRail.

Lees ook Spoorloper zoekt vrouw

Lees meer over veiligheid op mijn website





maandag 4 januari 2016

Een stukje brug in Zuilen


Utrecht, 4 januari 2016. Een paar honderd meter van het Museum van Zuilen staat dit monument: een restant van de verkeersbrug bij Zaltbommel, in de jaren dertig deels gebouwd door Werkspoor en gesloopt in 2008. Kleindochter Noëli (bijna twee alweer) laat zien hoe groot dit kleine stukje brug is.
 


 

donderdag 31 december 2015

In 2015 verdwenen

Herinneringen aan de spoorlijn naar Zeist
 

Bilthoven, 3 mei 2003. Bij dit vroegere overwegwachtershuis kruiste de spoorlijn naar Zeist de Julianalaan. In 2014 is deze woning (huisnummer 94) met bijbehorende grond verkocht. De nieuwe eigenaar heeft de woning recent laten slopen.
 
 
Een ander object langs deze vroegere spoorlijn, een tot woning omgebouwd ZHESM-rijtuig, is eveneens in 2015 gesneefd (foto 29 september 2002).
 
Zie ook het verslag van mijn fietstocht Bilthoven-Driebergen.
 
 
 
 

woensdag 18 november 2015

Baileybruggen

 Stellendam, 1963. Tijdelijke baileybrug bij de aanleg van de Haringvlietdam. Op het kunstmatige eiland in de verte het dienstgebouw voor het sluizencomplex. Foto W. Spilt.
 
Baileybruggen, tijdens de Tweede Wereldoorlog ontworpen door Donald Bailey, zijn noodbruggen die met mankracht snel in elkaar gezet kunnen worden. Een soort Meccano.
 
Eindhoven, 15 juli 1997. Elementen van baileybruggen zijn gebruikt in de stationskap uit 1956.
 
 
 
 
 
 
 
 

maandag 16 november 2015

Hoe vervoerders zich presenteren

HSL Logistik: maatschappelijk verantwoordt
"(...) Een vorm van reclame die wellicht compleet nieuw voor u is, maar wel eentje die zeker zijn vruchten zal afwerpen qua landelijke bekendheid en exposure uren van uw bedrijfsnaam. Daarnaast is deze vorm van reclame ook zeer milieuvriendelijk, en levert dit dus direct een bijdrage om uw groene doelstellingen als bedrijf te communiceren, m.a.w. maatschappelijk verantwoordt ondernemen." www.hsl-logistic.nl

Train Services: kwalitatief en ontzorgend
Visie: "Leveren van kwalitatieve en compleet ontzorgende diensten aan Spoorwegondernemingen, Rail Operators en Wagon eigenaren." Missie: "Het realiseren van een Europees netwerk aan ondersteunende diensten op het gebeid van Railgoederenvervoer." www.trainservices.nl

Railion: Klimaschutz
"Umweltschutz ist innerhalb des integrierten Managements ein wichtiges Thema für Railion. Es ist unsere Aufgabe, die Auswirkung unserer Tätigkeiten auf die Umwelt zu minimieren. Dazu gehören Klimaschutz, Lärmminderung und der sparsame Umgang mit Ressourcen."

Op de foto een gipstrein van Railion (tegenwoordig DB Schenker Rail).










donderdag 15 oktober 2015

Rijden op wind



Bunnik, 24 april 2015. VIRM 9556 rijdt door het land als "groene trein".
 
"Met trots presenteren NS en Eneco de groene trein. Hij rijdt kriskras door Nederland en laat zien dat alle treinen binnenkort op groene stroom gaan rijden. Die stroom wordt geleverd door Eneco en is afkomstig van nieuwe windmolens die de komende jaren in gebruik worden genomen. Zo rijdt de trein straks op wind. Schoner kun je bijna niet reizen. In 2015 rijdt de helft van de treinen al op windenergie, in 2018 zijn dat alle treinen. Daar is heel wat elektriciteit voor nodig: 1,4 TWh per jaar, net zoveel als het stroomgebruik van alle huishoudens in Amsterdam. Om al die groene stroom extra te kunnen opwekken, worden stapsgewijs steeds meer nieuwe windmolens ingezet in Nederland, maar ook in de landen om ons heen. Zo zorgt Eneco ervoor dat er straks altijd voldoende groene stroom is, voor alle treinen." www.ns.nl/groenetrein

Hoeveel windmolens zijn er nodig om alle Nederlandse treinen op windenergie te laten rijden? Volgens NS en Eneco is hiervoor 1,4 terawattuur per jaar nodig, dat is 1,4 miljard kilowattuur per jaar. Een grote windturbine aan de kust levert 6,6 miljoen kilowattuur per jaar (
www.nwea.nl/...). Er zijn dus zeker 212 van die grote turbines nodig, alleen voor de treinen. Wie wilde er ook alweer graag bij een windmolenpark wonen?










maandag 7 september 2015

Slapen in een trein

 

Racour, 7 september 2015. Voormalig stationsgebouw langs de opgeheven lijn 147 (Landen–Tamines). Een groot gebouw voor een klein gehucht op de taalgrens - de Nederlandse naam is Raatshoven. Hier liep ooit een belangrijke spoorlijn, die zelfs nog dubbelsporig is geweest, maar in 1961 reden de laatste treinen. De rails bleven uit strategische overwegingen liggen, maar werden eind jaren 80 alsnog opgebroken. Het stationsgebouw kwam in particuliere handen en is inmiddels tot monument bestempeld. Van binnen is het gemoderniseerd. Een gedeelte wordt bewoond, een ander deel wordt verhuurd als vakantiewoning.
 
 
Buiten staan twee gerenoveerde stuurstandrijtuigen, type M2. Deze zijn van binnen geheel gestript en ingericht als luxe vakantiehuisje. Wel met allerlei spoorse attributen, waaronder zelfs een collectie petten. Wij hebben er een nacht geslapen: afscheidscadeautje van mijn collega's toen ik met pensioen ging. Ik slaap zo vaak in de trein, maar dit was een leuke ervaring. In Racour is ongeveer niets te beleven, en in het nabijgelegen Landen heb je het na de twee winkelstraten ook wel gezien. Vandaar dat wij er nog een paar dagen Zuid-Limburg aan vast hebben geplakt. www.stationracour.be