zaterdag 27 oktober 2012

Eliza en Eva

Dertig jaar vooruitgang in kunstmatige intelligentie

Het is 1981. Op mijn eerste computer kon ik het programma “Eliza” draaien. Eliza was een elektronische hulpverleenster. Je tikte bijvoorbeeld in “Ik ben ongelukkig” en dan vroeg zij “Kun je daar wat meer over vertellen?” Grappig, maar na tien minuten wist je het wel.

Het is 2012. Via de website van NS kun je vragen stellen aan Eva, een elektronische hulpverleenster. Hoe ver zijn wij in die dertig jaar gevorderd?
  • Hoe lang blijven papieren kaartjes geldig?
  • Eva: “Ik begrijp het nog niet helemaal. Sorry, dat snapte ik even niet. Ik zou graag nog een keer van u willen horen waarmee ik u van dienst kan zijn.”
  • Blijven papieren kaartjes geldig?
  • Eva: “Ik begrijp het nog niet helemaal. Dat begreep ik even niet. Mag ik nog een keer vragen waar het over gaat?”
  • Kaartje?
  • Eva: “Ik heb er even moeite mee. Wilt u misschien contact opnemen met de klantenservice?”


Geen opmerkingen: