vrijdag 13 juli 2012

Inspirerende internetfora

Mensen vragen mij weleens hoe het komt dat ik zo veel treinen afweet. Nou, in elk geval niet dankzij de fora op internet. Er zijn er een paar die ik regelmatig even scan, maar dat is geen leuk klusje. Je moet je door bergen zinloze discussies heenworstelen om af en toe een leuk feitje tegen te komen.

Soms, als ik me wat verveel, vind ik het leuk om een kooltje op het vuur te gooien. Het is prachtig om te zien hoe zo'n discussie dan helemaal ontspoort. In dit soort omgevingen is men namelijk niet gewend aan de licht ironische ondertoon van mijn teksten. Uit onderzoek is gebleken dat 95% van de bezoekers van deze fora geen enkel relativeringsvermogen kent. En hoe meer smileys iemand gebruikt, hoe minder gevoel voor ironie de betrokken persoon zelf heeft. Maar meestal bemoei ik me er niet mee, want het zijn mensen die in een heel andere biotoop leven dan ik.

Wie weleens een vraag of opmerking heeft geplaatst op een internetforum, weet wat er kan gebeuren: er wordt op gereageerd door mensen met minder ontwikkelde omgangsvormen. Soms heeft zo'n forum een moderator die ingrijpt als het uit de hand loopt, maar vaak zijn het juist de moderatoren die tijdens hun opvoeding iets hebben gemist. Je vraagt je af in hoeverre die mensen plezier beleven aan hun hobby. In elk geval proberen ze wel het plezier van anderen te bederven.

Lees meer (als het je boeit).







Geen opmerkingen: