maandag 19 februari 2018

Terug naar Stellendam


Mijn overgrootouders (de ouders van de moeder van mijn moeder) in een trein. De man links is niemand. Het waren geen wereld­reizigers. Mijn overgrootvader kwam alleen van het eiland als hij op de reddingboot meevoer om mensen te redden. Dat ze in een trein zitten is dus heel uitzonderlijk.

De foto is hoogstwaarschijnlijk gemaakt in 1953 op Utrecht CS, toen ze op weg terug waren naar hun woonplaats Stellendam. Na de watersnood hadden ze een tijd door­gebracht bij een zoon die in Hilversum woonde.

De snelste route zou via Rotterdam zijn, en vandaar met de RTM naar Hellevoetsluis en met de veerboot naar Goeree-Overflakkee. Maar aan het koersbord is te zien dat ze in de trein naar Den Haag zitten. Daar woonde een andere zoon, dus mogelijk dat die hen vervolgens naar Stellendam heeft gebracht.

Op het koersbord staat nog Rotterdam Maas, een station dat op 4 oktober 1953 is gesloten. De foto komt uit het album van mijn achternicht Wilma van Gelder.

Meer over mijn Stellendamse roots.





Geen opmerkingen: